Rabu, 8 Disember 2010

Kepentingan teknologi ICT

Seperti yang dapat kita perhatikan dalam zaman serba canggih ini ICT amat penting dalam kehidupan seharian. Sebagai contoh sistem online bagi pendaftaran kemasukan ke IPT. Ia ternyata dapat memudahkan dan mempercepatkan proses pendaftaran. Sistem e-Banking juga membuktikan bahawa teknologi ICT amat membantu dalam urusan kita seharian. Tetapi tahukah kita bahawa teknologi ini juga mempunyai keburukannya jika penggunaan tidak dikawal. Sebagai contoh yang sering kita dengar ialah laman sosial seperti facebook, myspace, friendster dan lain-lain amat berguna bagi menghubungkan kita kepada komuniti dan rakan-rakan. Tetapi adakalanya ia digunakan sebagai medium mempedaya dan memburukkan individu lain.
Daripada coretan saya yang sedikit ini diharap dapat memberi sedikit faedah kepada semua. Sesuatu itu ada baik dan buruknya dan ia bergantung kepada individu yang menggunakannya. Jika niatnya digunakan ke jalan yang baik Insayallah baiklah habuannya tetapi jika buruk maka buruklah habuannya.
Sebagai ibu bapa pantaulah anak-anak anda supaya teknologi ini di gunakan sebaik mungkin. Pemberian netbook 1 Malaysia mudah-mudahan dapat mencapai objektif sebenar bagi memberi pendedahan awal kepada pelajar tentang dunia ICT...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails